صفحه اصلي

     مركز آموزشهاي تخصصي

    شركت در دوره ها آموزشي

     واحدهاي تابعه و دفاتر

     تقويم آموزشي 1395

     آموزشهای بين المللي


              

               


قوانين و مقررات

     بخشنامه هاي آموزشي
     آئين نامه و دستور العملها
     تعرفه ها و هزينه ها
     شناسنامه آموزشی
 

ارتباطات

       سامانه پیام کوتاه
       اخبار آموزشي
       نظام بهپوئي
       تماس با ما
 

امكانات

         لیست اعضاء
        واحد انتشارات مرکز
       آموزش الكترونيك
       شورا و همکاریهای برخط
       مترجم برخط
 
 

آمار و اطلاعات

         آمار اجرای دوره ها
       
        کتابخانه اسناد
 


*    رسالت مركز آموزشهاي تخصصي

*    ضرورت و اهمیت

*    چشم انداز

*    راهبرد ها

*    دامنه وظايف سازماني

*    منشور اخلاقي و كار آفريني مركز

*    نمودار سازماني  مركز

*    اساسنامه  مركز آموزشهاي تخصصي

*    معرفي مركز آموزشهاي تخصصي



الف)- رسالت مركز آموزشهاي تخصصي:  
روند رو به رشد ظهور تکنولوژی‎های نوین در قرن حاضر و توسعه سریع دانش، علوم و فن‎آوری‎ها در عرصة جهانی، بقاء و توسعة سازمان‎ها را تحت تأثیر خود قرار داده و آنها را با تغییرات بسیار شگرفی روبرو کرده است. کلید اصلی و مهم‎ترین مؤلفه سازمانی که در سازگاری، ارتقاء و توسعه سازمان‎ها با توجه به این تغییرات وجود دارد، سرمایه دانشی یا سرمایه انسانی آن‎ها می‎باشد. امروزه سازمان‎هایی پیشرو محسوب می‎شوند که به امر توسعه و آموزش منابع انسانی تأکید و اهتمام دارند و در فعالیت‎های آموزشی به دو اصل ارتقاء اثربخشی و کارآیی آموزش توجه دارند. با اتخاذ این رویکرد استراتژیک در حوزة آموزش، تحقق چشم‎انداز، مأموریت‎ها و اهداف سازمانی برای سازمان‎ها تسهیل خواهد شد، از این رو سازمان‎ها
به دنبال توسعه فرآیند آموزش خود براساس ایجاد هماهنگی جامع و برقراری ارتباط این اهداف و سیاست‎های سازمانی از یکسو و اهداف و کارکردهای آموزشی از سوی دیگر هستند. طراحی، ساخت، نصب، مدیریت و بهره‎برداری و تعمیر و نگهداری تجهیزات و فرآیندهای صنعتی و شرکت‎ها، نیازمند کسب و ارتقاء مستمر اطلاعات و مهارت‎های روزآمد و متناسب با پیشرفت‎های دانش و فن‎آوری در سطوح مدیریتی، کارشناسی و تکنسینی می‎باشد و در این راستا آموزش‎های عمومی و تخصصی کوتاه مدت تاکنون نقش بسیار مؤثر و حیاتی را ایفا نموده است.
طرح‎های رشد و ارتقاء تکنسینی و کارشناسی که از سال‎ها قبل در وزارت نیرو به اجرا درآمد، به عنوان الگویی برای آموزش کارکنان، توسط سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی (سابق) مورد توجه قرار گرفت و اکنون در بسیاری از دستگاه‎ها و مؤسسات از جمله وزارت نیرو، طرح نظام جامع آموزش کارکنان به عنوان یک ساختار زیربنایی به اجرا درآمده است. نظام جامع آموزش کارکنان وزارت نیرو و دستورالعمل اجرایی و نیز مجموعه مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس دوره‎های توجیهی و عمومی آن تاکنون ابلاغ گردیده و دوره‎های شغلی - اختصاصی در سطوح مهارتی (همتراز کاردانی)، تخصصی (همتراز کارشناسی) و تخصصی – پژوهشی (همتراز کارشناسی ارشد) با تفکیک کامل به بخش‎های مختلف شغلی در صنعت آب، آب و فاضلاب،
برق و انرژی و بخش غیرفنی در قالب لوح‎های فشرده به شرکت‎ها ارسال گردیده که جایگزین طرح رشد و ارتقاء می‎باشند و ضرورت دارد که مدیران و مسئولین محترم آموزش شرکت‎ها، در انتخاب دوره‎های مرتبط با هر شغل و برگزاری آنها در سال 1389 به همراه دوره‎های عمومی و توجیهی اهتمام و اقدام نمایند. دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور) با بیش از سی و اندی سال سابقه فعالیت‎ها آموزشی و تخصصی و به عنوان پرچمدار آموزش‎های کاربردی در کشور و با برخورداری از اساتید با تجربه و مراودة مستمر با صنعت، و نیز در اختیار داشتن مجهزترین و کاملترین مجموعه سخت افزاری و نرم افزاری و امکانات آموزشی و رفاهی مطلوب، آمادگی خود را برای اجرای دوره‎های مورد نیاز شرکت‎ها و مؤسسات مختلف اعلام می‎نماید و تلاش و همت خود را بر ارتقاء کیفیت و ثمربخشی آموزش‎ها، استفاده از شیوه‎های نوین در آموزش همچون آموزش از راه دور و تعریف و برنامه‎ریزی دوره‎ها براساس انتظارات شرکت‎ها استوار ساخته و با تجدید ساختارها و بازنگری فرآیندهای بکار رفته در آموزش‎های تخصصی و استقرار سیستم جامع مکانیزه براساس وب، خود را برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی صنعت عظیم آب و برق و ارائه آموزش‎های پویاتر و منسجم تر مهیا می‎سازد. از انتقادات و پیشنهادات و راهنمایی‎های ارزندة کلیه عزیزانی که این مجموعه را با دقت بررسی می‎نمایند، صمیمانه استقبال نموده و آنها را مورد توجه قرار خواهیم داد. در خاتمه ضمن تشکر و تقدیر از همکاری مدیران محترم عامل و معاونان محترم منابع انسانی و مسئولین محترم آموزش شرکت‎های تابعه و وابسته وزارت نیرو و پیمانکاران تلاشگر صنایع آب و برق و انرژی، و مدیران و کارکنان مرتبط با معاونت آموزش‎های تخصصی کوتاه مدت دانشگاه که با تلاش وافر و پی‎گیری مداوم خود راه را برای توسعه و استمرار این امر هموار نموده و می‎نمایند، از خداوند متعال سربلندی و توفیقات روزافزون این عزیزان را خواستاريم.
 
ب)- ضرورت و اهمیت آموزشهاي حين خدمت كاركنان وزارت نيرو:          (بازگشت به منو)

امروزه آموزش به عنوان يكي از راهكارهاي اصلي توسعه منابع انساني در حوزه سازمان‌ها مورد توجه بسياري از صاحب نظران و مديران آموزش قرار گرفته است. آموزش در حقيقت يكي از راههاي اصولي و منطقي هدايت تلاشهاي كاركنان در سازمان و باعث بكارگيري توانائيها و استعدادهاي نهفته و بوجود آوردن حس انعطاف‌پذيري فكري لازم در كاركنان خواهد شد و از سوی دیگر منجر به افزایش اثربخشي و كارايي سازمان می گردد. آنچه به ويژه در سازمان‌ها و بنگاههاي بزرگ از اهميت فراواني برخوردار است جهت‌گيري فعاليت‌هاي آموزشي به سمت ديدگاههاي سيستمي مي‌باشد كه ضرورت آن با توجه به شرايط نوين جهاني، فن‌آوريهاي پيچيده، مدیریت دانش و تغییرات مشاغل دو چندان مي‌نمايد.

تلفيق و تمركز نگرش سيستمي با كاركردهاي سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي، اجرا و ارزشيابي آموزشي، حرفه آموزش در سازمان‌ها را هدفمند، عقلايي، پويا و انعطاف‌پذير مي‌نمايد.

آموزش نوعي سرمايه گذاري مفيد و  يك عامل كليدي در توليد محسوب مي شود كه چنانچه به درستي و شايستگي برنامه ريزي و اجرا شود، مي تواند بازده اقتصادي قابل ملاحظه اي داشته باشد.

آموزش و بهسازي كاركنان اقدامي راهبردي است كه در سطح فردي باعث ارزشمندي فرد، در سطح سازماني باعث بهبود و توسعه سازمان و در سطح ملي و حتي فرا ملي منجر به افزايش بهره وري مي گردد.

   
ج)- چشم انداز مركز آموزشهاي تخصصي :                                              (بازگشت به منو)

توجه خاصي كه در دهه اخير در جهان به آموزشهاي ضمن خدمت معطوف شده است ، حاكي از اين حقيقت است كه اين آموزشها تنها راه تربيت نيروي انساني متخصص و ابزار مهمي در ارتقاء كيفيت محصولات و ابداع و نوع آوري است .

مأموريت اصلي مركز آموزشهاي تخصصي تدوين و انتقال دانش فني  و فناوري روز و ارتقاء مهارت‌هاي موردنياز صنعت آب و برق است. مؤسسه با هدف پاسخگويي به ذينفعان كليدي خود، علاوه بر ارائه دوره‌هاي آموزشي، به وظايف غيررسمي خود توجه داشته و از طريق نيازسنجي آموزشي، توليد محصولات و بسته‌هاي آموزشي، مستندسازي، اطلاع‌رساني، مشاوره، ارتباط با صنعت و كمك به شناسايي و حل مشكلات صنعت آب و برق نيز در جهت مأموريت خود گام برمي‌دارد. با توجه به اينكه رشد سريع تكنولوژي، تغييرات و تآثيرات عميقي در مسائل اجتماعي و اقتصادي بدنبال داشته است، اتخاذ روشهايي كه هماهنگ كننده برنامه هاي آموزشي با توسعه فناوري و تحول و متضمن تأمين نيروي انساني ماهر و متخصص مورد نياز آن باشد، اجتناب ناپذير است.مركز آموزشهاي تخصصي با توجه به جايگاه و شرايط ميداني ِ خود و با رويكرد راهبردي، به صورت فعال در عرضه خدمات و محصولات (بسته هاي آموزشي ، آموزش الكترونيكي ) مرتبط با ماموريتهاي محوله و علاوه بر در نظر داشتن كيفيت، اثربخشي، مستند بودن، قيمت مناسب و نياز شركتهاي تابعه در ارائه دوره ‌ها، به ديگر خواسته‌هاي صنايع نيز توجه كرده و دوره‌ها آموزشي تخصصي ارائه مي‌نمايد و در اين راه از روش‌هاي علمي و تخصصي بازاريابي آموزشي بهره مي‌برد . همچنين با احساس مسئوليت و توجه به نياز صنعت آب و برق و ارتقاء كيفيت اين صنعت در كشور از جانب ارائه آموزشهاي حين خدمت كاركنان ، تمركز خود را بر ارائه دوره‌هاي آموزشي تخصصي سطوح مختلف در نظام جامع ‌آموزش كاركنان  صنعت قرار داده و تأكيد ويژه‌اي بر دوره‌هاي آموزشي كوتاه‌ مدت تخصصي  دارد و براي ارتقاء اخلاق حرفه‌اي كاركنان صنعت و تربيت افراد كارآفرين ارزش زيادي قائل است.

آموزش های ضمن خدمت به دلایل زیر مورد نیاز سازمانها بوده

1- عاملی جهت بروز استعدادهای پنهانی

2- منحصربه فرد بودن موقعیتها

3- تغییر شغل

4- قوانین و مقررات

5- رفع نقایص عملکرد جاری و پیش بینی های آینده نگر در این زمینه

6- لزوم بهبود کیفیت مدام فعالیتها

7- افزایش میان تولید کالاها و خدمات

8- افزایش وظایف سازمانها

9- ورود فناوریها و جدید اعم از سخت افزار و نرم افزار در عرصه فعالیتها

10- دانش محوری فعالیتها در عرصه های مختلف

مركز آموزشهاي تخصصي دانشگاه صنعت آب و برق به عنوان يك مشاور آموزشي مجرب همواره ارتباط و تعامل مؤثر خود را با شركتهاي تابعه ، سياستگذاران و ساير ذينفعان حفظ مي‌نمايد و ابزار و فناوري مناسب را به بهترين شكل در اين راه به كار مي‌گيرد. هم‌چنين همواره در تقويت و همكاري با سازمانهاي مرتبط منطقه‌اي و بين‌المللي مي‌كوشد.

 

   
د)- راهبرد هاي مركز                                                                     (بازگشت به منو)

سازمان هاي يادگيرنده سازمان هايي هستند كه به طور مستمر توانايي خود را افزايش مي دهند تا به نتايجي كه در نظر است دست يابند. سازمان هاي يادگيرنده در طول زمان مي آموزند،تغييرمي كندو از طريق آگاه شدن و درك بهتر از محيط عملكرد هايش را بهبود مي بخشدو اصلاح مي كند.

راهبرد هاي اين مركز آموزش تخصصي  شامل كليه مؤسسات، شركت‌ها تابعه وزارت نيرو ، سازمان‌ها و صنايع دولتي، تعاوني و خصوصي است كه به نحوي در شاخه‌هاي زير فعاليت مي‌كنند:

● توليد، انتقال و توزيع برق
● تأمين، انتقال و توزيع آب
● جمع‌آوري و دفع فاضلاب شهري و روستايي
● بهينه‌سازي توليد و مصرف انرژي
● ساخت، بهره‌برداري و نگهداري از تجهيزات و تأسيسات صنايع آب، برق و فاضلاب
● كليه فعاليت‌هاي پشتيباني و خدماتي كه حول محورهاي فوق انجام مي‌شود
● زمينه‌هاي مرتبط شامل كليه فعاليت‌هاي مرتبط با صنعت آب و برق

 

ه)- وظايف سازماني:                                                                  (بازگشت به منو)                                

مركز آموزشهاي تخصصي متضمن اجرا دورهاي دسته هاي آموزشي ذيل ميباشد :
1- دوره توجیهی بدو خدمت کارکنان : در راستای پایه گذاری ارتباط سالم کارمند با نظام اداری و دستگاهی که کار خود را در آن آغاز می کند برگزار می شود .

طی نمودن دوره برای کلیه کارکنان جدیدالاستخدام در 6 ماه اول استخدام الزامی و صدور حکم افراد منوط به طی دوره می باشد .

2- دوره های شغلی نظام جامع  :

الف) دوره های مشترک اداری

در راستای ایجاد و توسعه دانش و توانمندی در شاغلان مشترک اداری و روزآمد کردن اطلاعات و توانائیهای آن با توجه به تغییرات علمی و فن آوری در زمینه شغل مورد تصدی اجرا می گردد .

ب) دوره های شغلی اختصاصی

به آموزشهایی اطلاق می گردد که توانمندیهای مورد نیاز مشاغل ویژه دانشگاه را به شاغلین انتقال  می دهد .

 

تجربه و مطالعه نشان داده است كه مناسب ترين روش آموزشي كه جوابگوي امر مزبور مي باشد «كارآموزي نيروي انساني» است. اين روش بدين لحاظ حائز اهميت است كه در ماهيت برنامه ها، مطالب و محتواي درسي كارآموزان ويژگيهاي زير مشاهده مي شود:

1-   ملاك و معيار براي انتخاب مواد و موضوعات دوره هاي آموزشي كوتاه مدت(اعم از دروس عملي و نظري)، ايجاد مهارتها براي جوابگويي به نيازهاي متنوع مشاغل و روشهاي جديد و نوين كار و آماده ساختن افراد براي احراز شغلي مفيد و انجام كار مناسب و درخور شخصيت والاي انسان، مي باشد.

2-      محتواي برنامه هاي آموزشي، سازگاري انسانها در برابر مسائل علمي و شايستگي آنان براي سازندگي را، تضمين مي نمايد.

3-      ايجاد مهارتهاي تخصصي از طريق شركت در دوره هاي تخصصي كوتاه مدت جزو اهداف اين دوره ها مي باشد.

4-   برنامه هاي آموزشي دوره هاي كوتاه مدت در دو جهت يادگيري مهارتهاي علمي و فني و تغيير رفتار سازماني طراحي و اجرا مي شود و يادگيري را در جهت تغيير رفتار مطلوب سازماني، سازماندهي مي نمايد.

5- هرچند كه دردوره هاي آموزشي ، آموزش مهارتتها به افراد براي انجام كارهاي محوله اهميت دارد ، ليكن دردوره هاي مزبور نكاتي منظورمي شود تا كارآموزان با فراگيري آنها ضوابط ومعيارهاي سازماني را رعايت نموده وتاثير فعاليتهاي آنان درجهت اهداف سازمان افزون گردد.

6-محتواي عمومي دوره ها ، نه تنها كارآموزان را با يافته اي جديد علمي آشنا مي نمايد ، بلكه آنان را قادر مي سازد تا خلاقيت وابتكار تازه اي پديد آورند .

7- از طريق شركت دردوره هاي آموزشي واثر آن در ايجاد مهارتهاي علمي وفني وارتقاء مهارت براساس تغييرات فرآيندهاي كار، اهداف وفعاليتهاي توليد تحقق خواهند يافت

دامنه وظايف
قلمرو جغرافيايي: ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي
جامعه فراگيران: كليه پرسنل تابعه وزرات نيرو – شركتهاي داراي قرار داد همكاريهاي آموزشي
قلمرو موضوعي: صنعت آب و برق

 

 

 

و)- منشور اخلاقي در مركز آموزشهاي تخصصي                              (بازگشت به منو)

 

سازمان هاي يادگيرنده

سازمان هاي يادگيرنده سازمان هايي هستند كه به طور مستمر توانايي خود را افزايش مي دهند تا به نتايجي كه در نظر است دست يابند. سازمان هاي يادگيرنده در طول زمان مي آموزند،تغييرمي كندو از طريق آگاه شدن و درك بهتر از محيط عملكرد هايش را بهبود مي بخشدو اصلاح مي كند.

درمحيط كنوني سازمان هايي مي توانند بقا و رشد داشته باشند كه خود را بتحولات محيط وفق دهند. لازمه اين امر فرآيند يادگيري چگونه آموختن است.اين شرط در سازمان هاي يادگيرنده فراهم مي‌شود و براي اين كه رشد يابند بايستي توانايي يادگيري سازماني را افزايش دهند. بر اساس بحث فوق مي توان نتيجه گرفت كه وظيفه اصلي مديريت عبارت است از ايجاد يك محيط يادگيرنده خوب كه درآن كاركنان قادر به انجام تمامي انواع فعاليت هاي يادگيري باشندو بتوانند دانش خود را باهمكاران ،مشتريان و ديگر صنايع مبادله كنند.

مديريت دانش

مديريت دانش را مي توان فرآيندي دانست كه به سازمان در جهت شناسايي،انتخاب،سازماندهي و توزيع و تبديل اطلاعات كه بخشي از حافظه سازماني است كمك مي‌كند. اين فرآيند در قالب يك سيستم نيز قابل تعميم است و آن هنگامي است كه با به كار گيري حافظه سازماني امكان استفاده مجدد از دانش حاصل مي شود. يك سازمان مي تواند با به كار گيري فن آوري اطلاعات ،حافظه سازماني دست نخورده و دانش مرتبط براي هر مساله را در هر جايي از دنيا و در هر زمان به همراه داشته باشند. 

پرورش تفكر خلاق

يكي از دشوارترين چالش ها در سازمان ها،وادار كردن افراد به تفكر خلاق(زير سوال بردن وضع موجود)است كه معمولاً از پيچيده ترين وظايف مديريتي به شمار مي رود. امروزه دانشمندان معتقدند خلاقيت و نوآوري مختص افراد خاصي نيست و هيچ نسخه ،قانون ،فرآيند و حتي شاخص موفقيت براي اين كار خاص وجود ندارد. برخي از مكاتب فكري هم معتقدندكه خلاقيت قابل آموزش و ياد گيري است .

● خدمات آموزشي و پژوهشي كاربردي باكيفيت و اثربخش ارائه كنيم
● اخلاق حرفه‌اي كاركنان صنعت آب و برق را ارتقاء دهيم
● در ارائه دانش فني موردنياز صنعت آب و برق احساس مسئوليت ‌كنيم
● آموزش‌هاي مستند ارائه كنيم
● به مشاركت اعضاي هيأت علمي ـ صنعتي، كاركنان و فراگيران مؤسسه ارزش نهيم
● افراد كارآفرين براي صنعت آب و برق تربيت كنيم
● به همه ذينفعان احترام بگذاريم و با آنها ارتباط مؤثر، روشن و شفاف برقرار كنيم
● به منزلت فردي و سازماني كاركنان مؤسسه توجه كنيم
● براي خودآموزي مدرسان مؤسسه ارزش ويژه‌اي قائل هستيم
● معتقديم كه آموزش سرمايه‌گذاري است ؛ هزينه كردن نيست
● باور داريم كه ريسك‌پذيري و نوآوري بهبود عملكرد را در پي خواهد داشت

 

منشور اخلاقي و كار آفريني ِ مركز آموزشهاي تخصصي   

1- باور به فرهنگ ديني و ملي و پيروي از آن در گفتار و رفتار  در ارتباط با همکاران، فراگيران و ارباب رجوع خدمات آموزش با تأکيد بر رعايت تقوا، عدالت، عزت و اعتدال

2- پايبندي به ارزش هاي اخلاقي در ارتباطات و تعاملات فردي و سازماني با توجه به سه اصل صميميت، صداقت و صراحت

3- رعايت احترام، ادب و متانت نسبت به حضور فراگيران دوره هاي آموزشي، همکاران و بويژه مدرسين دوره هاي آموزشي و پايبندي به فرهنگ نقدپذيري، پاسخگويي، مسئوليت پذيري و اعتماد متقابل

4- پايبندي به فرهنگ کار و تلاش در عرصه سازندگي توسط ارائه  آموزشهاي تخصصي  مورد نياز وزارت نيرو(شرکتهاي تابعه وزارت نيرو)

5- مشارکت در تصميم سازي و تصميم گيري و تشريک مساعي در راستاي تحقق اهداف دانشگاه صنعت آب و برق(شهيد عباسپور) و اجراي برنامه‌هاي آن در ابعاد آموزشهاي کاربردي

6- رعايت و اجراي کامل قوانين، مقررات و ضوابط اداري و پرهيز از هرگونه سوء استفاده از موقعيت شغلي و تبعيض در تعاملات و ارتباطات کاري و حفظ اطلاعات سازماني

7- التزام به اجراي صحيح و به موقع تعهدات و احساس مسئوليت و تعلق نسبت پويائي آموزشهاي حين خدمت مورد نياز کارکنان وزارت نيرو،  و ايجاد توازن بين منافع فردي و سازماني با اولويت دهي به منافع سازماني

8- توجه به جايگاه مرکز آموزشهاي تخصصي به رعايت الزامات، ملاحظات، نقشها و مسووليتهاي قانوني در رابطه با کليه نياز هاي آموزشي شرکتهاي تابعه وزارت نيرو

9- ارتقاء و توسعه تجربه و دانش سازماني به عنوان سرمايه شرکت و به اشتراک گذاشتن آن با همکاران، مشاوران، فراگيران و کليه ذينفعان در چارچوب ضوابط

10- ارزش نهادن به زمان و وقت شناسي در انجام برنامه هاي آموزشي و ستادي و تعهدات و پاس داشتن حقوق و وقت همکاران، فراگيران دوره هاي آموزشي و ارباب رجوعان

11- صرف دقت جهت رعايت نظم، انضباط و پيراستگي محيط سازمان و آراستگي و چيدمان فضاي هاي آموزشي مطابق با استاندارد هاي آموزشي

12- استفاه بهينه از منابع و امکانات مرکز  و جلوگيري از اسراف و تبذير با رعايت صرفه جويي خردمندانه و حذف تشريفات زائد در ارائه خدمات اموزشهاي تخصصي

13 - استفاده از فناوري روز آمد(بوي‍‍ژه فناوري اطلاعات و ارتباطات) در فرادهي و فراگيري الکترونيکي و خدمات الکترونيکي حامي و مديريت آموزشهاي تخصصي

14-رويکرد  پرورش تفكر خلاق در فراگيران شرکت کننده در دوره هاي آموزشي اين مرکز

 

 

ز)- نمودار سازماني مركز                                                               (بازگشت به منو)

   

ح)- اساسنامه مركز آموزشهاي تخصصي                                          (بازگشت به منو)

اساسنامه مرکز آموزشهاي تخصصي – دانشگاه صنعت آب و برق ( شهيد عباسپور)

 

متن اساسنامه مرکز آموزشهاي تخصصي – دانشگاه صنعت آب و برق ( شهيد عباسپور)

در راستای تحقق بندهای ۷ و ۸ ماده ۳ اساسنامه مركز آموزشهاي تخصصي مبنی بر «اجرای دوره های آموزشي مورد نياز صنعت آب و برق » در ارتقاء و بهبود سطح دانش و مهارت‌هاي شغلي و حرفه‌اي كاركنان وزارت نيرو و متناسب ساختن اطلاعات و توانايي‌هاي آنان با وظايف پست مورد تصدي و «ایجاد تشکیلات آموزشی متناسب با آن بر اساس قوانین و مقررات آموزش حين خدمت كاركنان دولت » که منبعد اختصارا "مرکز" نامیده می شود تاسیس می گردد.

 

ماده ۱: جایگاه  مرکز آموزشهای تخصصی:

مرکز شامل واحدهاي آموزشی بوده که مشتمل بر حوزه ستادی و حوزه اجرائی  است.

۱-۱- حوزه ستادی وظیفه هدایت، هماهنگی، برنامه ریزی، توسعه، نظارت سنجش و ارزیابی و سایر وظایف ستادی برگزاري دوره هاي آموزشي را بر عهده دارد و تحت عنوان اداره همماهنگي و ارتباط با صنعت آب و برق با شرح وظايف ذيل  فعالیت می نماید:

 

شرح وظایف پرسنل امور هماهنگی وارتباط با صنعت:

1-هماهنگی و برگزاری کلیه دوره های در خواستی شرکتهای آب وآب و فاضلاب ، آبیاری و زهکشی

2-هماهنگی و برگزاری دوره های مهارتهاي هفتگانه  و برگزاری آزمون تعیین سطح زبان برای کلیه شرکتهای تابعه و وابسته

3-هماهنگی و برگزاری کلیه دوره های اداری مالی برای شرکتهای تابعه و وابسته به وزارت نیرو و شرکتهای متفرقه

4- هماهنگی و پیگیری جهت برگزاری دوره های برق و انرژی جهت کلیه شرکتها و شرکتهای پتروشیمی و پالایشگاه ها و....

5-تجهیز و نگهداری کلیه کلاسهای ساختمان امیر کبیر و ساختمان شماره 2 مرکز و سایت کامپیوتر و ....

6-پیگیری و برگزاری دوره هاي آموزشي جهت کلیه شرکتها خارج از وزارت نیرو متقاضي بويژة همكاري هاي آموزشي حوزه پتروشيمي و نفت

7-ارسال بروشور جهت برگزاری دوره برای تمامی شرکتها

8-تهیه و تنظیم قرارداد آموزشی برای کلیه شرکتها و پیگیری جهت اخذ امضاء تا حصول پایان کار

9-اعلام قطعیت دوره های بین المللی و تهیه و ارسال صورت حساب لازم

10-برگزاری آزمون علمی برای کلیه شرکتهای تابعه و وابسته به وزارت نیرو

11-تهیه اسناد مناقصه و شرکت در مناقصات کلیه شرکتها و پیگیری تا نتیجه نهایی جهت عقد قرارداد

12-اعلام قطعیت وهماهنگی و اجرای دوره های آموزش از راه دوره توسط مرکز آموزش از راه دور

13-ثبت کلیه نامه های دریافت شده از طرف کلیه شرکتها

14- هماهنگی و برگزاری آزمون های استخدامی برای کلیه شرکتها

15-هماهنگی و برگزاری دوره های بدواستخدام برای شرکتهای وتابعه و وابسته به وزارت نیرو

 ۲-۱-  حوزه اجرائی، آموزش  تحت عنوان شرح وظايف امور  خدمات اداره برنامه ريزي آموزش و اجرا دوره ها كه به شرح ذيل ميباشد ، صورت می پذیرد.

1-    پذيرش و ثبت نام فراگيران در هر دوره

2-    هماهنگي با امور رفاهي و معرفي فراگيران هر دوره جهت بهره برداري از غذاخوري، مهمانسرا،سايت كاميپوتر، تلفن، كتابخانه و دريافت لوازم و التحرير     

3-   ارتباط مستمر و هماهنگي با مسئولين دوره ها 

4-   برنامه ريزي كلاسها و امكانات كمك آموزشي  

5-   صدور گواهي حضور در دوره در پايان هر دوره و ارائه به فراگيران

6-   اعلام هزينه آموزشي و رفاهي هر دوره  

7-   صدور گواهينامه  

8-   ارزيابي و نظارت بر اجراي دوره ها

9-    محاسبه حق التدريس اساتيد داخلي ( شش ماهه ) و مدعو

10-  صدور گواهي تدريس براي اساتيد

11-  صدور گواهي ريز نمرات براي فراگيران

12-   پيگيري دريافت مجوز براي دوره هاي جديد

13-  ارتباط با دفتر آموزش وزارت نيرو 

14-  بررسي پرونده فراگيران جهت دريافت گواهينامه نوع دوم

15-  صدور گواهينامه نوع دوم و ارسال مدارك به دفتر آموزش

16-    تنظيم قرارداد حق التدريس اساتيد

17-   معادل سازي دوره ها 

18-   تهيه آمار و اطلاعات

 تبصره1: نظارت بر امور دفاتر نمايندگي بعهده" امور نظارت بر دفاتر" انجام ميپذيرد 

 

ماده ۲: اهداف مرکز

۲-۱ ارتقاء سطح فرهنگ و دانش فني كاركنان وزارت نيرو

۲-۲ افزایش مهارت های شغلی از طریق آموزش تخصصي و مندرج نظام جامع كاركنان

۳-۲ تربیت نیروی انسانی متعهد، متخصص و ماهر مورد نیاز کشور در خصوص ارتباط با ديگر صنايع

 

ماده ۳: وظایف و حدود فعالیت مرکز

فعالیت مرکز در چارچوب ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دستور اعمل اجراي دفتر آموزش تحقيقات و نيروي انساني وزرات نيرو به شرح زیر است:

۱-۳- فراهم نمودن امکانات لازم برای تحقق اهداف مرکز

۲-۳-پذیرش فراگيران  در دوره های آموزشي فوق الذكر

۳-۳- اجرای دوره های کوتاه مدت تخصصي (اختصاصي) توسط دريافت مجوز هاي اجرائي از دفتر اموزش

۴-۳-انجام فعالیت های آموزشی و فرهنگی ، همکاری مستمر در این خصوص با دستگاه ها و مراکز علمی  و بويژه صنايع متقاضي آموزشهاي ميداني صنايع آب و برق و صنايع مرتبط در کشور در چارچوب این اساسنامه 

 

ماده ۴: ارکان مرکز

۱-۴- شورای مرکزی

۲-۴- رئیس مرکز

 ۳-۴- مسئولين دفاتر نماندگي مرکز 

4-4- مديران اداره هماهنگي با شركتها و اداره برنامه ريزي و اجراي دوره و امور پشتيباني مركز

 

ماده ۵: ترکیب شورای مرکزی

۱-۵- رئیس مركز (رئیس شورا)

۲-۵- مسئولين آموزشهاي تخصصي دانشكده ها

۳-۵- مسئولين دفاتر نماندگي مستقر

۴-۵- رئیس مرکز (دبیر شورا)

۵-۵- مديران اداره هماهنگي با شركتها و اداره برنامه ريزي و اجراي دوره و امور پشتيباني مركز

۶-۵- دو نفر عضو هیات علمی دانشگاه  به انتخاب شورای علمی

۷-۵- دو نفر از روسای كارشناسان با پیشنهاد رئیس مرکز و تایید رئیس مركز

تبصره 2: احکام اعضای شورای مرکزی از سوی رئیس مركز برای مدت ۳ سال صادر می شود و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

تبصره 3: جلسات شورای مركزی با حضور رئیس یا نایب رئیس شورا و حضور ۳/۲ اعضا رسمی می یابد.

تبصره 4: جلسات شورای مرکزی حداقل 15 روز  یکبار تشکیل می شود و مصوبات آن با حداقل ۵ رای معتبر است.

 

ماده ۶: وظایف و اختیارات شورای مرکزی

۱-۶- بررسی و تعیین سیاست ها و خط مشی کلی مرکز و ارائه آن به هیات امنای دانشگاه جهت تصویب

۲-۶- تدوین و تصویب آئین نامه داخلی مركز

۳-۶- پیشنهاد تغییر در اساسنامه مرکز و ارائه آن به هیات امنای دانشگاه جهت تصویب

۴-۶- پیشنهاد انحلال مرکز به هیات امنای دانشگاه

۵-۶- تصویب تاسیس یا انحلال شعب مرکز و ایجاد رشته های تحصیلی و ظرفیت پذیرش دانشجو در هر سال و یا حذف رشته های تحصیلی

۶-۶- پیشنهاد تشکیلات و نمودار سازمانی مرکز و ارائه آن به هیات امنای دانشگاه جهت تصویب

۷-۶- ارائه خط مشی مالی در زمینه درآمدها و هزینه ها با رعایت ضوابط و مقررات مربوط

۸-۶- بررسی و تصویب بودجه و تراز سال مالی مرکز و ارائه آن معاونت مالي دانشگاه

۹-۶- تعیین میزان حق التدریس، حق التحقیق، حق التالیف، اعضای هیات علمی مرکز بر اساس مقررات و ضوابط وزارت نيرو

۱۱-۶- انجام اموری که از سوی رئیس رياست دانشگاه ارجاع می شود.

تبصره5: ابلاغ مصوبات شورای آموزشهاي تخصصي با رئیس شورا و در غیاب وی با نایب رئیس شورا است.

 

ماده ۷: رئیس مرکز

رئیس مرکز که نماینده قانونی مرکز در مراجع ذیصلاح است از میان اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه توسط رياست دانشگاه صنعت آب و برق (شهيد عباسپور)انتخاب  برای مدت 4 سال با حکم وی منصوب می گردد و انتخاب مجدد وی بلامانع است. تبصره: پذیرش استعفا و یا عزل رئیس مرکز بعهده رئیس رياست دانشگاه صنعت آب و برق  است. 

 

ماده ۸: وظایف و اختیارات رئیس مرکز

۱-۸- ارائه تدابیر لازم به منظور تحقق اهداف مرکز

۲-۸- پیشنهاد اصلاح اساسنامه مرکز به شورای مرکزی

۳-۸- پیشنهاد تشکیلات و نمودار سازمانی به شورای مرکزی

۴-۸- اجرای مصوبات شورای مرکزی

۵-۸- تهیه آئین نامه های مورد نیاز و پیشنهاد

۶-۸- هدایت کلیه امور آموزشیتخصصي  و اداری مرکز در چارچوب مقررات و ضوابط مرکز 

۷-۸- افتتاح حساب در بانکها مطابق ضوابط مربوط

۸-۸- امضای کلیه اسناد و اوراق بهادار تعهد آور مربوط به مركز

۹-۸- تهیه و تنظیم بودجه سالانه تراز سال مالی و ارائه آن به شورای آموزشهاي تخصصي

۱۰-۸- پیشنهاد تاسیس یا انحلال شعبه، ایجاد دوره هاي اختصاصي جديد آموزشي مورد نياز صنعت

۱۱-۸- تصویب طرح و برنامه های جاری آموزشی(اجراي دوره هاي طرح نظام جامع ، طراحي دوره هاي اختصاصي مورد نياز ، اموربين الملل يا دوره هاي برون مرزي ،نظارت بر ارزيابي كيفي دوره ها ، آموزش الكترونيكي و برنامه ريزي هاي كلان مركز)

۱۲-۸- تامین نیروی انسانی و تجهیزات سخت افزاري و نرم افزاري مرکز

۱۳-۸- استخدام، انتصاب و عزل اعضای مرکز با رعایت ضوابط كاركنان دانشگاه 

۱۴-۸- موافقت با انتصاب و عزل واحد هاي نمايندگي

۱۵-۸- تفویض امور و پاره ای از اختیارات اجرایی به مديران مربوط در صورت لزوم (به غیر از اختیارات مالی)

۱۶-۸- انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی به نام مرکز در چارچوب ضوابط مربوط  منشور اخلاقي مركز

۱۷-۸- پاسخگویی در مراجع قانونی 

 

ماده ۹: دفاتر نمايندگي مركز

تاسيس دفاتر نمايندگي با درخواست رئیس واحد دانشگاه  و تصویب شورای مرکزی و مطابق ضوابط مربوط است.

تبصره 6: روسای دفاتر  از میان اعضای هیات علمی تمام وقت به پیشنهاد رئیس مركز، تایید شورای حکم رئیس دانشگاه تعیین می گردند.

تبصره 7: نمودار تشکیلاتی دفاتر  توسط رئیس واحد مربوط تهیه و به تصویب رياست مركز و شوراي می رسد.

تبصره 8: پذیرش استعفاء و یا عزل روسای دفاتر نمايندكي در اختیار رئیس مركز می باشد. 

ماده ۱۰: منابع مالی مر کز به شرح زیر است:

۱-۱۰- دريافت هزينه شركت در در دوره هاي آموزشي از شركتهاي تابعه (آموزشي رفاهي)

۲-۱۰- اعتبارات تخصیص یافته در چارچوب بودجه دانشگاهي

۳-۱۰- برنامه ريزي در تامين بودجه از سازمانهاي تامين كننده مانند توانير

۴-۱۰- استفاده از تسهیلات بانکی و موسسات مالی مجاز

 

ماده ۱۱: مقررات مالی مرکز، مشمول آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه صنعت آب و برق

 

ماده ۱۲: گواهينامه فراگيران بر اساس ضوابط دفتر آموزش تحقیقات و فناوری وزارت نيرو ، و دستوالعمل های دانشگاه  در اين خصوص، امضاء و صادر خواهد شد.

 

ماده ۱3: مکاتبات اداری مرکز توسط رئیس مرکز یا مقام مجاز از جانب وی انجام می گردد.

ماده ۱4: این اساسنامه مشتمل بر 14 ماده و 8 تبصره به تصویب هیات امنای دانشگاه صنعت آب و برق رسیده و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.

 

سامانه مدیریت آموزش مركز آموزشهاي تخصصي نگارش 2 . ©1391 مرکز آموزشهای تخصصی.كليه حقوق معنوي اين سايت به مركز آموزشهاي تخصصي تعلق دارد